Berilmu Tetapi Tidak Berakhlaq
Ada seorang pelajar baru memasuki kuliah ilmu,
lalu belajarlah ia dua, tiga hadith dari gurunya.
Kemudian dia sudah menghafaz sedikit sebanyak ayat al Quran.
Gurunya itulah satu-satunya yang dijadikan sumber rujukan.
Segala-galanya yang betul datang dari gurunya. Pasti tiada salah.
Lalu ia mula bermain dengan persoalan hukum. Sebab dirasanya
diri sudah cukup ilmu untuk berfatwa. Mana-mana yang tidak berkenan
atau bercanggah dengan pendapatnya dia mengatakan itu adalah sesat barat.
Sehinggakan habis dihukum ulama yang muktabar, mujtahid adalah tersilap
pandangan mereka. Dengan memberi alasan yang dirasanya paling kukuh -
ulama tidak maksum, berhujjah mestilah mengikut dalil yang paling
sahih dan terkuat. Malangnya, yang betul baginya adalah ulama yang ia ikut,
tetapi ulama yang lain pasti salah. Pasti salah hadithnya, dan
berkemungkinan aqidah ulama itu terkeluar dari ahlu sunnah wal jama'ah.
Manakala dalil yang terkuat baginya sebenar adalah
dari apa yang ia dapat sendiri dari kitab yang ia baca. Tentunya dalil itu juga
dari ulama yang ia taksubkan.
Bermulalah era baru yang dizikirkan di bibirnya adalah - itu haram,
ini bid'ah, engkau sesat!
Ada di antara mereka yang sudah diajar akhlaq oleh gurunya.
Ada di antara mereka yang sudah diajar akhlaq oleh gurunya.
Tentang adab percakapan, adab menuntut ilmu. Adab berhadapan
dengan guru. Entah di mana silapnya, tetap sahaja murid itu
lancang mulutnya bila berbual dengan gurunya.
Tidak ada perasaan hormat. Bangkang, bidas, dan sebagainya
untuk menunjukkan dirinya yang jahil itu adalah benar.
Zaman ini ada golongan pelajar yang bersemangat belajar ilmu
hanya untuk tahu. Tetapi ia lupa - pengetahuan yang dia ada
hanya sedikit. Akhirnya apa yang dia tahu itu menjadikan
dia merasa hebat. Menjadikan dirinya terasa betul. Rupanya
dia tenggelam dalam tahu tapi jahil akhlaq.
Tahu sahaja tidak cukup tanpa kefahaman. Orang yang
Tahu sahaja tidak cukup tanpa kefahaman. Orang yang
hanya tahu gula itu manis, tidak sama dengan orang
yang sudah merasai kemanisan gula apatah lagi dimana
ia perlu digunakan kemanisan gula tersebut.
Allah dan RasulNya mengajar kita agar mempunyai
Allah dan RasulNya mengajar kita agar mempunyai
akhlaq yang baik sesama manusia, samada dari
segi pertuturan, perbuatan, bahkan dalam hati sendiri.
Apatah lagi dengan sesama saudara Islam. Bukankah Rasulullah
diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq, bahkan akhlaq
Rasululah itu sendiri adalah al Quran?
Kita diajar untuk beradab kepada guru-guru, ustaz-ustazah,
Kita diajar untuk beradab kepada guru-guru, ustaz-ustazah,
alim ulama kerana keutamaan mereka.
قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِى ٱلَّذِينَ يَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ (٩)
Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang
قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِى ٱلَّذِينَ يَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ (٩)
Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang
yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?
Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran
dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
(Surah az Zumar : 9)
Bahkan di dalam urusan solat jemaah sekalipun, diutamakan
(Surah az Zumar : 9)
Bahkan di dalam urusan solat jemaah sekalipun, diutamakan
adalah orang yang lebih yang mahir bacaannya di dalam
al Quran.Telah dicontohkan oleh Rasulullah di dalam peperangan
Uhud, sahabat yang lebih banyak mengambil al Quran didahulukan
untuk dimasukkan ke dalam liang kubur.
Dari Jabir r.a :
Sesungguhnya Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam telah menghimpunkan
Dari Jabir r.a :
Sesungguhnya Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam telah menghimpunkan
antara dua orang lelaki dari mereka-mereka yang terbunuh
di dalam peperangan Uhud iaitu di kubur, kemudian
baginda bersabda :"Yang manakah dari keduanya yang lebih
banyak mengambil al Quran?". Apabila ditunjukkan kepada
salah seorang dari keduanya, baginda mendahulukan
(orang yang tersebut) ke dalam liang lahad.
(Riwayat Bukhari)
Hakikat Ilmu Yang Kita Ada
Adab sebagai pelajar, jika ilmu masih sedikit (hakikatnya ilmu
(Riwayat Bukhari)
Hakikat Ilmu Yang Kita Ada
Adab sebagai pelajar, jika ilmu masih sedikit (hakikatnya ilmu
manusia tiada yang banyak melainkan Allah yang Empunya Ilmu),
masih bertatih tahulah berakhlaq. Sedangkan para ulama
yang faqih, berkelana di bumi Allah untuk mencari
ribuan guru, Dan mereka menulis kitab-kitab yang
menjadi rujukan hingga kini, mereka amat menjaga
akhlaq sesama guru dan ulama yang lain. Sehinggakan
sifat-sifat yang baik dari diri mereka menjadi ikutan
bagi ulama yang takutkan Allah.
إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَـٰٓؤُاْۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ٢٨
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut
إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَـٰٓؤُاْۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ٢٨
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut
(melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya
hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya
Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
(Surah al Fatir : 28)
Oleh itu wahai pelajar, jika para ulama yang hebat
(Surah al Fatir : 28)
Oleh itu wahai pelajar, jika para ulama yang hebat
ilmunya itu sendiri amat menjaga tutur katanya,
tidak bermudah-mudah berhukum dengan apa yang
tidak mereka ketahui. Mengapa kita sendiri yang amat
sedikit ilmu tidak belajar untuk merendahkan diri?.
Adakah akhlaq itu tidak termasuk di dalam halal dan
haram di dalam perhubungan sesama manusia?
Sudah bolehkah kita berlaku sombong dengan ilmu yang
sedikit sedangkan kita lupa ilmu yang kita ada juga boleh
No comments:
Post a Comment