Thursday, December 30, 2010

Awan berada di kaki & kepalaku..!!



Perjalanan ini...
Tanggal 24 Dis 2010, kakiku kini hampir menjejak awan di langit nan biru. Kawanan awan bagai melambai-lambai menyambutku tika berada 34,000 kaki dari paras laut dengan kelajuan 800 km/jam. Subhanallah!!! Sesungguhnya permandangan & pengalaman ini amat bermakna bagiku. Aku memanjatkan syukurku pada-Nya. Takbir membasahi bibirku...Syukran ya Allah! Sesungguhnya sesudah segala kesulitan dan dugaan yang ku hadapi sepanjang 2010 ini, kini kesenangan & kegembiraan pinjaman-Mu ini ku rasai. Semoga ia bisa menjadikanku hamba yang sering mengingati kekuasaan & kebesaran-Mu ya Allah.
Sedang diri asyik menikmati permandangan di langit nan biru, suara emak kedengaran di sebalik deruan enjin kapal terbang yang sedang membelah kepulan awan. "Maha suci Allah..cuba lihat kepulan-kepulan awan tue. Sebahagiannya tunduk & sujud tidak bergerak, sebahagian lain pula bergerak mengikut angin atas kekuasaan Allah," bisik emak.

Sesungguhnya kepulan awan yang sedang bergerak itu kelihatan seperti sekumpulan manusia yang sedang tawaf di keliling Ka'abah manakala yang tidak bergerak seakan bagai jemaah manusia yang sedang solat berjemaah. Masya Allah!


Sebagai hamba-Nya yang kerdil lagi hina, aku amat bersyukur dengan limpah rahmat dan kasih sayang-Nya. Sungguh tidak terucap dengan kata-kata betapa Maha berkuasa & pengasihnya Allah yang Esa. Betapa aku merindui-Mu...


 sekitar permandangan Bandaraya Miri dari atas bukit

Masjid Hassanal Bolkiyah di Brunei Darussalam

 sekitar Bandaraya Sri Begawan

 Bangunan di sekitar bandar Brunei 

 kompleks beli-belah Brunei

Masih terngiang-ngiang di gegendang telingaku pesanan emak tercinta, "Sebagai muslim, kita perlu kaitkan setiap inci hidup ini dengan Penciptanya yang abadi. Jangan terlalu takjub dengan dunia yang begitu hebat pada pandangan mata manusia sahaja sehingga kita TERlalai dengan urusan dunia nie,".

~Semoga kita sentiasa di bawah lindungan, rahmat & kasih-Nya, amin.

No comments:

Post a Comment

Santapan Rohani